Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Princip for klassedannelse, klasse- og afdelingsskifte

 

Princip for klassedannelse, klasseskifte og afdelingsskifte

Formål med princippet

  • Sikring af at klassedannelse, klasseskifte og afdelingsskifte tager udgangspunkt i fællesskabets bedste og foregår på en måde, der tager hensyn til den enkelte elevs behov, trivsel, sociale færdigheder, læringspotentiale, og nærmeste udviklingszone.

 

  • Sikring af at skifte mellem klasser og afdelinger foregår på en måde, der støtter den enkelte elev, så der hurtigt opnås tryghed i de nye rammer, dannes sociale relationer og sættes nye personlige læringsmål.

 

  • Sikring af at kommunikationen til forældrene ved klasseskifte og afdelingsskifte er tydelig og rettidig, og at der er gennemsigtighed omkring den proces, der har ledt til beslutning om skiftet. 

 

Generelt om klassedannelse

Eleverne fordeles i klasserne efter fleksibel ikke-årgangsopdelt klassedannelse, der imødekommer den enkelte elevs sociale-, faglige- og personlige udviklingsniveau.

Skolens afdelinger inddeles som udgangspunkt på følgende måde:

Indskolingen (0. – 2. klasse)
Junior (3. - 6. klasse)
Ung (6./7. – 10. klasse)
F-klassen (0. – 10. klasse)
Salamanca (0. – 10. klasse)

Der visiteres til Dybkær Specialskole 4 gange om året.

Generelt om klasseskifte og afdelingsskifte i forbindelse med skoleårets start/slutning

Klasseskifte og afdelingsskifte sker som udgangspunkt kun ved skoleårets start/slutning. Klassedannelse, klasseskifte og afdelingsskifte i forbindelse med skoleårets start/slutning foregår sædvanligvis efter følgende proces.

 

Proces:

  • Ledelse, klasseteams og vejlederteam drøfter de enkelte elevers læring, trivsel, og udvikling.
  • Ledelsen laver udkast til elevfordeling mellem afdelinger og klassesammensætning.
  • Ledelsen får feedback fra klasseteams på ledelsens udkast.
  • Ledelsen melder den endelige elevfordeling ud i afdelinger og klasser (der vil i den videre proces stadig være mulighed for ændringer).
  • Afgivende kontaktlærer og kontaktpædagog laver overlevering af den enkelte elev til det nye klasseteam. Det afgivende og modtagende klasseteam aftaler konkrete tiltag (som f.eks. besøg i ny afdeling/klasse) i forhold til at sikre det gode skifte for eleven.
  • Forældrene orienteres så tidligt som muligt om beslutninger, der vedrører klasseskifte og afdelingsskifte for deres barn. Kontakten til forældrene formidles skriftligt af ledelsen. Forældrene modtager desuden et brev fra det modtagende team med beskrivelse af teamet, klassen og kontaktoplysninger. I særlige situationer inviteres forældrene til en snak om den gode overgang.

 

Klasseskifte og afdelingsskifte pga. særlige omstændigheder

Klasseskifte og afdelingsskifte kan ske pga. trivselsmæssige, faglige og/eller overordnede pædagogiske hensyn på den samlede skole.

Proces:

  • Forældre kontaktes og inddrages i overvejelser i forhold til skiftet.
  • Afgivende kontaktlærer og kontaktpædagog overleverer til hele det modtagende klasseteam og aftaler konkrete tiltag i forhold til at sikre den gode overgang for eleven.
  • Forældre tilbydes et møde med de nye kontaktpersoner.
  • Det modtagende klasseteam har særligt fokus på elevens trivsel og læring samt etablering af nye sociale relationer i tiden efter skiftet.

 

Tidlig afdelingsskifte

I særlige tilfælde kan det af praktiske, pladsmæssige, og/eller pædagogiske årsager være nødvendigt at flytte en elev tidligere op i den næste afdeling end den sædvanlige alders/klassefordeling. Ved et tidligt afdelingsskifte skal der tages hensyn til elevens trivsel, faglige niveau, nærmeste udviklingszone og sociale relationer.

Proces:

  • Ledelsen skriver til forældre til børn der skal rykke afdeling tidligere. Der gives mulighed for en telefonsamtale til yderligere spørgsmål og opmærksomheder. Personalet i det afgivende team kan kontaktes ift. den gode overgang.
  • Afgivende kontaktlærer og kontaktpædagog overleverer til hele det modtagende klasseteam og aftaler konkrete tiltag i forhold til at sikre den gode overgang for eleven.
  • Forældre tilbydes et møde med de nye kontaktpersoner.
  • Det modtagende klasseteam har særligt fokus på elevens trivsel og læring samt etablering af nye sociale relationer i tiden efter afdelingsskiftet.

Skolens ansvar

  • Skolen tilstræber at sammensætte klasser/afdelinger, så den enkelte elevs trivsel og læring er i fokus.
  • Skolen tilstræber at have en tæt og åben dialog med forældre og mellem det afgivende og modtagende klasseteam for at sikre det bedst mulige skifte for eleven.
  • Skolen kommunikerer beslutninger om klasseskifte og afdelingsskifte til forældrene så tidligt som muligt. For generel klasseskifte og/eller afdelingsskifte i forbindelse med skoleårets start/slutning skal kommunikationen foreligge senest i starten af juni. For tidlig afdelingsskifte skal kommunikationen foreligge senest i maj.
  • Forældrenes ansvar
  • Forældrene medvirker til at have en løbende dialog med elevens klasseteam om barnets trivsel og læring i forbindelse med klasse/afdelingsskifte.
  • Forældrene følger op på indgåede aftaler om, hvordan de kan støtte deres barn i tilfælde af klasse/afdelingsskifte.

 

Bestyrelsens planlagte tilsyn

  • Bestyrelsen vil føre tilsyn med princippet hvert forår. I forbindelse med tilsynet, vil Ledelsen skulle redegøre for de overordnede planer, der er for sammensætningen af det kommende års klasser og afdelinger, herunder tidlig afdelingsskifte.

 

  • Bestyrelsen vil føre tilsyn med princippet gennem evaluering af processen på bestyrelsesmøde hvert efterår.

 

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af folkeskoleloven og kommunens mål og rammer.