Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Seksual politik

 

Dybkær Specialskole

Princip for seksualpolitik

Formål med princippet:

Som menneske har vi et grundlæggende behov for nære relationer, kontakt, varme, intimitet og seksualitet, uanset om vi lever med eller uden nedsat funktionsevne.

Bestyrelsens princip for seksualpolitik danner ramme om og udstikker retningslinjer for arbejdet med elevernes seksualitet på Dybkær Specialskole.

Mål for princippet:

Når dette princip efterleves, modtager eleverne på Dybkær Specialskole seksualundervisning og bliver støttet og vejledt i deres seksuelle udvikling.

Det er vores mål, at eleverne, når de går ud af skolen, har viden om seksualitet og sundhed ud fra egne forudsætninger.

Skolens ansvar:

Det er skolens ansvar, at medarbejderne er bekendte med indholdet i skolens seksualpolitik.

På Dybkær specialskole er det væsentligt at skabe og udvikle et miljø, der tager udgangspunkt i:

•              At være opmærksom på seksuelle signaler fra eleven.

•              At forholde sig til elevens seksuelle udvikling.

•              At drøfte etiske dilemmaer med eleven og kollegaerne.

•              At henvise til eksperthjælp, hvis og når der er behov for det.

Personalet har derudover pligt til at sørge for, at eleverne ikke lider overlast. Det betyder, at nogle elever skal støttes og hjælpes til at lære, hvor grænserne går - fysisk og verbalt - mens andre skal skærmes. 

Målet er, at eleverne får en socialt acceptabel adfærd, i alle aspekter. Så både egne og andres grænser respekteres.

Etiske retningslinjer på skolen:

•              Der udvises respekt for elevens kultur, religion, følelser og grænser.

•              I respekt for eleven skal døren være lukket ved toiletbesøg.

•              I respekt for eleven benyttes toilettet af en af gangen.

•              Der er i orden at ønske alenetid på toilettet.

•              Så vidt det er muligt, tages der hensyn til omklædning i forbindelse med svømning og idræt, således at
               kvindelige  medarbejdere er i omklædningen sammen med piger, og mandlige medarbejdere sammen med drenge.

•              Eleverne må gerne være kærester.

•              Kærester må gerne holde i hånd, kramme og kysse.

Sundheds- og seksualundervisning

Dybkær specialskole skal leve op til de målsætninger, undervisningsministeriet har beskrevet om seksualundervisning. Dette emne introduceres ved forældremøder på linje med de øvrige fag og aktiviteter.

Dybkær specialskole skal tilpasse undervisningen til de enkelte elever og differentiere undervisningen, så den passer til den enkelte elevs behov.

Eleverne kan ikke fritages for seksualundervisning.

I nogle tilfælde vil det være hensigtsmæssigt at undervise eleverne på hold, andre gange vil det være mest hensigtsmæssigt at undervise eleverne enkeltvis.

Undervisningen skal tilpasses den enkelte elev samtidig med, at den giver eleverne mulighed for at udveksle erfaringer og oplevelser med ligesindede.

I undervisningen skal der være mulighed for fordomsfrie og åbne samtaler.

Emner undervisningen kan indeholde:

•              Kønsroller og mangfoldighed

•              Kønsforståelse

•              Viden om følelser

•              Viden om personlige grænser

•              Sundhed og trivsel

•              Kroppen

•              Familieformer

•              Venskaber

•              Kærester

•              Pubertet

•              Seksualitet

•              Berøring

Forventninger til forældre / Forældresamarbejde:

Det er vigtigt, at forældrene kender til seksualpolitikken på Dybkær specialskole. Nye forældre informeres om skolens seksualpolitik af ledelsen.

Forældrene kan til enhver tid drøfte seksuelle emner med det uddannede personale på skolen, når de finder det relevant for deres barns trivsel og udvikling. På samme måde kan personalet løbende drøfte elevernes seksualitet med forældrene samt ved de årlige skole/hjem samtaler og netværksmøder.

I særlige tilfælde henvises til seksualvejlederen.

Bestyrelsens planlagte tilsyn:

Skolebestyrelsen følger op på efterlevelsen af princippet en gang årligt, hvert forår.

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af folkeskoleloven og kommunens mål og rammer.

Princippet af vedtaget af Skolebestyrelsen d. 17-05-2023.