Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Skolen

 

Skolen

Vision

Vi er et fællesskab, hvor vi ønsker at skabe udviklingsmuligheder for alle elever med læring for hovedet, hjertet, kroppen og hænderne – med et grønt fokus.

Eleverne mødes med anerkendelse, dvs. at de mødes ud fra deres forskellighed, med respekt og inddragelse i egen læring.

Værdigrundlag og pædagogik

På Dybkær Specialskole er vores kerneopgave at skabe rammerne for at eleverne får det bedst mulige liv – med de potentialer og udfordringer de hver især har. For at understøtte dette arbejder vi ud fra tre værdier: anerkendelse, fællesskab og udvikling.

Værdierne gælder først og fremmest i forhold til den enkelte elev, men også i forhold til personalet, forældrene og skolen som helhed. Vi mener at disse værdier er med til at skabe livskvalitet og sund trivsel.

Vi lægger vægt på en positiv og anerkendende tilgang til hinanden. Skolen, SFO’en og klubben er elevernes værested og samtidig en arbejdsplads for de ansatte.

Alle har vi et ansvar for at skabe et godt sted, hvor det er rart at være. En sund trivsel, skaber gode vækstbetingelser for læring og udvikling. Derfor er alles arbejdsindsats på stedet betydningsfuld, - lige fra administration, leder, forælder, medhjælper og elev til vejleder, lærer, rengøring, terapeut, pædagog og chauffør.

I et anerkendende fællesskab, skaber vi de bedste lærings- og udviklingsforudsætninger, både for elever, forældre og ansatte.

-          ”Ingen er gode til alt, men alle er gode til noget”

 

 

Indskoling på tur


Læring på Dybkær Specialskole

læringsmodel

Læringsmodel

På Dybkær Specialskole er der igennem de senere år udviklet en model for læring. Vi forstår læring som noget, der sker i sociale sammenhænge. Modellen fortæller noget om, hvordan vi ser læring opstår og hvad der skal til for at igangsætte læringen. Modellen er vejledende i forhold til at planlægge og forstå læringssituationer. Som alle modeller viser den kun en model af virkeligheden og rummer således ikke al den kompleksitet, der findes i forbindelse med børns læring. Modellen hviler på adskillige års praksiserfaring og en forståelse af, at læring sker i samspil mellem krop, hjerne og omverdenen.

     Helhed/Oplevelse
Elevens læring tager udgangspunkt i oplevelsen og aktiviteten fra de forskellige undervisningssituationer. Vi planlægger aktiviteter ud fra overordnede formålsbeskrivelser, som altid tager afsæt i Folkeskolens Formål.

     Meningsfuldhed
At aktiviteten er meningsfuld for eleven, er det bærende element i forhold til elevens læring. Vi tilrettelægger aktiviteten inden for nærmeste udviklingszone med udgangspunkt i elevens interesser. Her skabes mulighed for, at eleven finder mening og motivation til deltagelse i aktiviteten. Vi hjælper og støtter eleven gennem stilladsering i aktiviteten.

     Delelementer
Delelementerne kan ses som individuelle mål for elevens læring i aktiviteten. Disse mål relaterer sig til formålet for aktiviteten.

Læring er dynamisk (modellens lodrette pile)
Den brede pil, som starter oppe fra og peger ned, viser at vi altid tager udgangspunkt i oplevelsen og formålet for aktiviteten i bevægelsen mod mestring af delelementerne.
Den røde pil, som starter nedefra og peger op, viser stilladseringen dvs., når vi løbende justerer krav, ændrer på omgivelserne og tilpasser aktiviteten

Vi har fokus på kommunikationIKT samt Det Sunde Liv:

Kommunikation

For at kunne gøre sig forståelig, skal man kunne kommunikere. Kommunikation er en vigtig forudsætning for læring og udvikling, og foregår hos os meget bredt. Vi arbejder bl.a. med sprog, læsning, skrivning, kropssprog, og anvender forskellige pædagogiske strategier og kommunikative støttesystemer, ex. Tegn-Til-Tale, billeder, symboler. Vores vejlederteam beskæftiger sig bl.a. med udredning af sprog, tale og kommunikationsvanskeligheder.

For alle elever gælder, at de lærer at anvende sproget kommunikativt og videreudvikler deres sproglige kompetencer, så de bliver i stand til at kommunikere bedst muligt med deres omgivelser.

IKT

Vi arbejder med hensigten om, at IKT skal være anvendeligt for alle!
Det betyder, at både elever og personale skal anvende IKT, hvor det er meningsfyldt.
Vi ser IKT som en naturlig del af hverdagen. Det er ikke et ”fag” eller noget, der kan stå alene.
Vi vil gerne undervise med IKT og ikke IKT.
IKT understøtter og udvider elevens læringsmuligheder ved at være skærmende, strukturskabende, udforskende og giver barnet mulighed for at udfolde sig på nye måder ved at blande forskellige medier.
Vi anvender IKT som kompenserende værktøj, hvor barnet har brug for det, som fx ved læse-/skriveudfordringer, kommunikative udfordringer og som supplement til selvstændig leg.
Ligesom kommunikation ser vi IKT i et relationistisk perspektiv. Udvikling og dannelse foregår i kommunikative samspil, hvor IKT kan optræde understøttende eller som et fælles 3..
Det er således vigtigt for os, at IKT ikke bliver målet i sig selv, men et middel til et mål.

Det er almindelig kendt at en fornuftig kost og regelmæssig motion, skaber gode betingelser for indlæring og adfærd. Det giver et større overskud og bedre humør, at spise sundt og få brugt sin krop fysisk i løbet af dagen.

Fablab

Det sunde liv

Vi vejleder eleverne i ernæring og gode kostvaner. Vi laver sund og nærende mad sammen med dem og begrænser det usunde i hverdagen. Det er selvfølgelig i orden, at vi til særlige lejligheder og en gang imellem bager og smager en kage, men det er vigtigt, at eleverne får øjnene op for ”det sunde liv”.

”Det sunde liv” handler også om at opleve glæden ved motion og fysisk aktivitet. Vi udfordrer eleverne motorisk og sørger for, at de får sig rørt flere gange dagligt. Det kan foregå på mange måder, alt afhængig af funktionsniveau, eks. kan det være en fysisk udfordring at blive hjulpet ud af sin kørestol og ned på gulvet, gå 100 meter eller spille en fodboldkamp. Det aktive liv i skole- og fritidsdelen afspejler sig også i de mange fysiske aktiviteter, der foregår henover skoleåret, bl.a.: ”Fest-i-Vand”, Skolesport, ”Skolen i Naturen”, svømning m.m.Forældresamarbejde

Vi vægter et positivt forældresamarbejde med gensidig tillid og respekt, da det er gavnligt for elevens udvikling, trivsel og læring.

Skolen har tre primære kommunikationsveje: Aula, skolens hjemmeside og kontaktbogen. På Aula udveksler vi jævnligt mails, informationer og billeder. I kontaktbogen kommunikerer vi dagligt med hjemmet omkring eleven. Derudover har vi elevplaner, elevkonferencer, skole-/hjemsamtaler, skolefester, forældremøder m.v.

Skolen i naturen

Skolen-i-naturen bygger på et tværfagligt samarbejde mellem lærere, ergoterapeuter og pædagoger.
Naturen forærer mange muligheder for anderledes udfordringer og udfoldelsesmuligheder indenfor læring og træning, end dem eleverne kan få i klasseværelset.
Her foregår aktiviteter, sansestimulation og socialt samvær med udgangspunkt i naturens bestanddele.
Vi har vores egen Skolen-i-naturen-bus med tilhørende trailer, så vi let kan pakke vores kajakker, cykler, hængekøjer, klatre-, bål- og fiskegrej og rejse ud i det ”store undervisningslokale”.

I naturen med lup

I kajak