Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmodel på Dybkær Specialskole

Læring på Dybkær Specialskole

Skolens læringsmodel

På Dybkær Specialskole er der igennem de senere år udviklet en model for læring. Vi forstår læring som noget, der sker i sociale sammenhænge. Modellen fortæller noget om, hvordan vi ser læring opstår og hvad der skal til for at igangsætte læringen. Modellen er vejledende i forhold til at planlægge og forstå læringssituationer. Som alle modeller viser den kun en model af virkeligheden og rummer således ikke al den kompleksitet, der findes i forbindelse med børns læring. Modellen hviler på adskillige års praksiserfaring og en forståelse af, at læring sker i samspil mellem krop, hjerne og omverdenen.

Helhed/Oplevelse
Elevens læring tager udgangspunkt i oplevelsen og aktiviteten fra de forskellige undervisningssituationer. Vi planlægger aktiviteter ud fra overordnede formålsbeskrivelser, som altid tager afsæt i Folkeskolens Formål.

Meningsfuldhed
At aktiviteten er meningsfuld for eleven, er det bærende element i forhold til elevens læring. Vi tilrettelægger aktiviteten inden for nærmeste udviklingszone med udgangspunkt i elevens interesser. Her skabes mulighed for, at eleven finder mening og motivation til deltagelse i aktiviteten. Vi hjælper og støtter eleven gennem stilladsering i aktiviteten.

Delelementer
Delelementerne kan ses som individuelle mål for elevens læring i aktiviteten. Disse mål relaterer sig til formålet for aktiviteten.

Læring er dynamisk (modellens lodrette pile)
Den brede pil, som starter oppe fra og peger ned, viser at vi altid tager udgangspunkt i oplevelsen og formålet for aktiviteten i bevægelsen mod mestring af delelementerne.
Den røde pil, som starter nedefra og peger op, viser stilladseringen dvs., når vi løbende justerer krav, ændrer på omgivelserne og tilpasser aktiviteten