Læring på Dybkær Specialskole

På Dybkær Specialskole er der igennem de senere år udviklet en model for læring. Vi forstår læring som noget, der sker i sociale sammenhænge. Modellen fortæller noget om, hvordan vi ser læring opstår og hvad der skal til for at igangsætte læringen. Modellen er vejledende i forhold til at planlægge og forstå læringssituationer. Som alle modeller viser den kun en model af virkeligheden og rummer således ikke al den kompleksitet, der findes i forbindelse med børns læring. Modellen hviler på adskillige års praksiserfaring og en forståelse af, at læring sker i samspil mellem krop, hjerne og omverdenen.
Helhed/Oplevelse
Elevens læring tager udgangspunkt i oplevelsen og aktiviteten fra de forskellige undervisningssituationer. Vi planlægger aktiviteter ud fra overordnede formålsbeskrivelser, som altid tager afsæt i Folkeskolens Formål.
Meningsfuldhed
At aktiviteten er meningsfuld for eleven, er det bærende element i forhold til elevens læring. Vi tilrettelægger aktiviteten inden for nærmeste udviklingszone med udgangspunkt i elevens interesser. Her skabes mulighed for, at eleven finder mening og motivation til deltagelse i aktiviteten. Vi hjælper og støtter eleven gennem stilladsering i aktiviteten.
Delelementer
Delelementerne kan ses som individuelle mål for elevens læring i aktiviteten. Disse mål relaterer sig til formålet for aktiviteten.
Læring er dynamisk (modellens lodrette pile)
Den brede pil, som starter oppe fra og peger ned, viser at vi altid tager udgangspunkt i oplevelsen og formålet for aktiviteten i bevægelsen mod mestring af delelementerne.
Den røde pil, som starter nedefra og peger op, viser stilladseringen dvs., når vi løbende justerer krav, ændrer på omgivelserne og tilpasser aktiviteten.